Minsta orderbelopp irriterar kunderna

Vår tidigare gräns för minsta order om 200 kr, har varit något som irriterad de kunder som vill köpa varor för mindre värden. Det vill vi givetvis ändra på, och gränsen är sedan en tid tillbaka borttagen helt och hållet. Nedan följer ett e-postmeddelande från vår kund Hans-Åke Lerin, som vi fått lov att publicera, tillsammans med ett svar från oss.

Ett argt mail från Hans-Åke

"2013-04-10 09:04 - Hej! Jag tycker ni skall sluta och sälja produkter under 200 kr som ni har som lägsta order. Det är ju en helt absurd affärverksamhet ni driver. Här har ni en kund som omgående behöver en artikel, Fletcher Push Mate Points. Detta är tillbehör till ett handverktyg som jag tidigare köpt hos er. Nu kostar de futtiga 48 kr och det finns endast två i lager och så har lagerstatusen varit ett bra tag. Det går alltså inte att handla från er och då måste det väl vara något feltänk med er affärsidé. Dessutom är ju fraktkostnaden helt absurd för en artikel som ryms i ett mindre vadderat kuvert och som man kan få direkt hem i brevlådan till en kostnad som bara är 1/4 av er kostnad. Kanske går era affärer så bra att ni kan ha detta nonchalanta sätt mot kunder eller så går det så dåligt att ni krampaktigt måste ta till dessa metoder. Några nya kunder värvar ni då inte och tveksamt är om man vill vara kvar som kund. Låt dessa synpunkter hamna på bordet hos någon som aktivt kan göra något åt saken. Detta bara för att slippa få ett tråkigt standardsvar. Hans-Åke Lerin"

Svar från Alldo

Nedan följer det svar som vi skickat till Hans-Åke.

"2013-04-10 06:34 - Hej Hans-Åke! Vi är medvetna om detta och igår kväll togs faktiskt beloppet för minsta ordervärde bort helt och hållet från butiken. Detta har nämligen varit en liten irritation från flera kunder. Låt mig förklara varför det fanns över huvud taget. Vi tillverkar produkter efter beställning. Det här gör att arbetsinsatsen nästan är identisk med en ram, som med flera ramar. Det beror på inställningar för varje enskild profil och dess utseende. Vilket djup den har och vilken längd på kilarna som används. Det är helt inte lönsamt utan ett minsta orderbelopp. Men då vi idag säljer annat (vi sålde bara måttanpassat först) så har saker och ting ändrats och vi tog faktiskt bort detta belopp igår. Många vill t.ex. beställa en styck Picture Placer. Nu kan man beställa för t.ex. 149 kr om man vill. Vi tycker inte att vi har ett nonchalant sätt mot våra kunder. Det är tråkigt att du skriver det. Vi har en mycket mer problematisk bild på de varor vi säljer - än de som kan packa allt sitt i en kartong. Alla våra paket måste packas för hand, då alla paket är olika och då listerna ser olika ut och är olika långa. Den här arbetsinsatsen kräver de priserna som vi har tyvärr. Annars skulle vi inte kunna erbjuda måttanpassat över huvud taget. Men det stämmer att det blir fel på mindre saker och beställningar som inte har måttanpassade varor. Vi kommer att titta på lösningar för detta i framtiden. Men vi kan inte erbjuda några andra alternativ för frakt än det som finns på sidan i dagsläget, tyvärr. Detta beror på främst på tekniska lösningar i plattformen, än vår vilja att kunna ändra något. Alla våra kunders åsikter är viktiga för oss, tro mig. Om du gör en beställning i framtiden kommer du få erbjudande om att göra en enkät om oss. Det är bara några enkla frågor. Där har du möjlighet att sätta riktigt låga betyg på oss om du vill. Det svider hårt rent statistiskt för oss - men som sagt, det är bra för vår vidareutveckling. Hoppas du är nöjd med mina svar, som jag hoppas att du inte tycker är ett standardsvar. Vänliga hälsningar Pelle Andersson."

Därför visar vi detta

Vi har valt att publicera detta mail för vi tror att det är intressant att se hur vi jobbar. Men också för att visa våra kunder att det är just de som är viktigast för oss. Det är alltså mycket mer värdefullt att sänka sina marginaler i utbyte av riktigt nöjda kunder. En process som ibland kan ta lite tid, men som är otroligt värdefull för oss som företag och för våra kunder.